سلفون حرارتی و چسبی

 Daneshfar Print 

 

سلفون پوششی است که موجب استقامت بسته بندی و از آن در برابر صدمه های احتمالی محافظت می کند و در انواع متفاوت مانند: مات، براق، مخملی و طرح دار بر روی محصول چاپی، با توجه به نیاز آن محصول انجام می شود و یکی از رایج ترین شیوه ها به منظور پوشش روی سطح چاپی می باشد که توسط دستگاه های مخصوص سلفون کشی لایه نازکی از پلاستیک روی سطح کار چسبانده می شود. شیوه کار آن به این شکل است که سلفون های رول به کمک چسب روی سطح جعبه چسبانده می شود. به دو شکل ماشینی: اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و در دو نوع: حرارتی و ساده می باشند. در نوع حرارتی به سبب بهره گیری از حرارت سلفون به شکل مقبول تری بر روی محصول چاپی قرار می گیرد.

انواع سلفون :

همانگونه که توضیح داده شد، سلفون در انواع مات، براق، طرح دار و مخملی موجود می باشد که با توجه به مدل های بالا و با عنایت به شرایط کار و دستگاه ها به صورت های مختلف روی کار کشیده می شود. لازم به ذکر است که به طور معمول انواع جعبه های لمینتی پیش از لمینت کردن سلفون می کشند. به منظور مات یا براق شدن کار و اساسی ترین علت آن شکسته نشدن کاغذ یا نشکستن مرکب در هنگام دایکات زدن و تا کردن. سلفون ها دارای میکرون های مختلفی هستند که بسته به کاری که روی آن انجام می گردد قابل استفاده هستند.

الف) سلفون حرارتی:

همانگونه که از نامش پیداست با استفاده از حرارت سلفون به کار چسبیده می شود لیکن با این تفاوت که سلفونی که برای دستگاه حرارتی استفاده می گردد، خود دارای چسب می باشد که بعد از رسیدن به سیلندر داغ دستگاه، چسب موجب چسبیدن به کار می گردد و به وسیله حرارت به کار می چسبد . این نوع سلفون به لحاظ کیفیت بهترین نوع می باشد و تمامی پودری را که اپراتور چاپ به کار زده که کار به اصطلاح پشت نزند را حل می کند و دیگر حبابی روی کار نمی ماند.

چنانچه کاری با دستگاه 4 رنگ همزمان چاپ شود و دارای پودر باشد را نمی توان با دستگاه های دیگر سلفون کشید و باید با دستگاه های حرارتی این کار را انجام داد.

نکته دارای اهمیت این است که پس از کشیدن سلفون بر روی کار بعضی از رنگ های تمپلات به وسیله دستگاه حرارتی نمی توانیم روی کار امباس کنیم که در مراحل بعدی به آن اشاره می شود سلفون این دستگاه دارای طول و عرض های متفاوت می باشند.

ب) سلفون سرد (واتربیس):

در این نوع دستگاه چسب سرد داخل مخزن وجود دارد که سلفون خام از روی نوردی که داخل آن مخزن در حال چرخش است عبور می کند و چسبی می شود سپس سلفون حاوی چسب روی کار کشیده می شود. در این دستگاه دیگر اثری از حرارت نیست، سلفون این دستگاه هم مانند دستگاه حرارتی دارای طول و عرض های مختلف می باشد. یکی از مشکلاتی که در این دستگاهها با آن مواجه هستیم در خصوص پودر کارهای چاپی می باشد که پس از کشیدن سلفون اکثر مواقع حباب های کوچکی ظاهر می شود . میزان براق بودن که در این نوع سلفون می باشد و میکرون بالای آن کیفیتی به نسبت بالاتر از حرارتی را دارا می باشد، اما در صورتی که روی سلفون مات این نوع کار نمی توان uv کشید وچنانچه این کار را انجام دهیم احتمال برآمدن uv می باشد.

ج) سلفون ایرانی :

در این نوع دستگاه که بسیار کم برای کشیدن سلفون استفاده می شود کار را چسبی کرده و بعد سلفون را از روی کار چسبی شده عبور می دهیم. در این روش به هیچ عنوان حباب که از پودر ماشین چاپ به وجود می آید، نمایان نمی شود اما تمام لبه های کار چسبیده می شود و اپراتور را فوق العاده آزار می دهد.